Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Ανεπιθυμητος ο Απόστολος Παύλος από δεσποτάδες



Ἀπὸ μιλία Αγουστίνου Καντιώτου



ANEΠΙΘΥΜΗΤΟΣ Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ

ΣΤΟΥΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥΣ ΠΑΝΗΓΥΡΤΖΙΔΕΣ ΔΕΣΠΟΤΑΔΕΣ


 
Τὰ μεγάλα συλλείτουργα καὶ ἡ πολυτέλεια τῶν σημερινῶν δεσποτάδων δὲν ἔχουν καμιὰ σχέση μὲ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο


Θ μαζευτον κα δεσποτάδες μ τ γκόλπιά τους κα μ τς σπινθηροβολοσες μίτρες τους, θ μαζευτον λοι πάνω κε. , Χριστιανοί μου, σς νθουσιάζει ατ πανήγυρις; σς νθουσιάζουν α στολα α λαμπρα τν παπάδων μας κα τ αβδι τ δεσποτικ κα τ στέμματα κα ο φωνς κα ο πανηγύρεις; Δν ξέρω.
Σς κάνω μι πόθεσι μόνο. Φαντασθτε τν ρα κείνη, πο ενε λοι ατο μαζεμένοι κε, νά ρχεται πόστολος Παλος· μ τ αβδί του, χωρς νά χ μίτρες στ κεφάλι… Πώ πω! δν μπορ ν φαντασθ τν Παλο μ μία μίτρα, δν μπορ ν φαντασθ τν Παλο μ μπαστούνια κα πολυτέλεια, δν μπορ ν φαντασθ τν Παλο μ ατοκίνητα πολυτελείας, δν μπορ ν φαντασθ τν Παλο μ διαταγς κα στραπς κα βροντάς· δν μπορ ν φαντασθ τν Παλο σν λ πασ ν κυβερν τος πιστούς. Δν μπορ ν φαντασθ τσι τν Παλο· ενε μι ρνησις το Χριστιανισμο λη ατ μφάνισις το ερατείου μας.
Ἐὰν πραγματικς λοιπόν, μ λεξίπτωτο το ορανο, πεφτε π πάνω π τ οράνια κάτω στ γ τν ρα κείνη κα λεγαν « Παλος πόστολος!», – τότε, δελφοί μου– θ λλαζε λη ατ ψευδής σκηνοθεσία, λο ατ τ φεστιβλ τ ποο ορτάζουνε λοι ατοί ο ψαλτάδες, ο παπδες μ τ λαμπρά τους μφια, ο δεσποτάδες). Κα μόνον ατοί; Κα μες λοι, δελφοί μου· κα λη θήνα, κα λη λλάδα, μ τ λα κα τν κλρο της, μ τος φτωχούς, μ τος πλουσίους, μ τος βασιλιδες της. Ἐὰν μς στύψς πως στύβεις τ λεμόνι, ν μς στύψς λους (παπδες, ψαλτάδες, δεσποτάδες, καλογέρους, σκητάδες, εροκήρυκας, θεολόγους), ἐὰν μς στύψς λους, τ νυχάκι το Παύλου δν κάνουμε.
χ Χριστιανοί μου! νας Παλος ταν ατός –ταν τ σκέπτομαι κλαίω–, κα γινε λεκτρικ σκούπα κα καθάρισε τν λλάδα· γδόντα δεσποτάδες, κατ εροκήρυκες, κτ χιλιάδες παπδες μες, κα λλάδα βρώμισε. Πού, ν εχαμε Πνεμα Θεο, θ εχαμε νακαινίσει τν κόσμο λο. χ Παλε, χ Παλε!
Κα ν ρχετο χι στ 53 μ.Χ. πο ρθε πόστολος Παλος, λλ ν ρχόταν σήμερα στ «κλεινν στυ» πόστολος Παλος, θ εχε κα σήμερα χθρούς. λλ ς μ συχωρέσ Θες γι ατν τν πικρν λήθεια πο θ π. ν κα ξέρω τι μέσα στ κροατήριό μου χω κατασκόπους ο ποοι παρακολουθον τ γνήσιο κα ποστολικ κα ιζοσπαστικ κήρυγμά μου, μιλ καθαρ νώπιον Θεο κα νθρώπων, κα ποιοσδήποτε κα ν ενε ς προσπαθήσ ν μ διαψεύσ κα ν κατηγορήσ ,τι θέλει. Ἐὰν ρχότανε πόστολος Παλος στν θήνα μέσα, στν λλάδα μέσα, ο μεγαλύτεροι χθροί του, πο δν θ τν φήνανε ν μείν οτε εκοσιτέσσερις ρες, οτε ν πι να ποτήρι νερό, θ τανε – ποιοί, δελφοί μου; Δν τ λέτε· θ ταν ο δεσποτάδες.
χι γαπητοί μου λοι. χι λοι, λλ ο κακο κενοι πίσκοποι, ο ποοι δίωξαν να Μέγα Βασίλειο, να Χρυσόστομο κα ργότερα να Μέγα θανάσιο· ο κακο πίσκοποι, περ τν ποίων επε Χρυσόστομος τι «Οδν δέδοικα ς πισκόπους πλν νίων» (τίποτα δν φοβήθηκα σο τος πισκόπους κτς π μερικούς). Ο κακο πίσκοποι δν θ τν φήνανε ν μείν οτε εκοσιτέσσερις ρες. Δν θ τολμοσε. Πο ν πά Παλος; Ν πά στ Μεσολόγγι; Ο παράνομοι κα ντικανονικο δεσποτάδες –γιατ θ εχε να ραβδ φωτι κα λαύρα– θ το λεγαν· «μες δ στ Μεσολόγγι χουμε εροκήρυκας σπουδαίους κα μεγάλους». Θ πήγαινε στ Γιάννενα; «χουμε εροκήρυκας». Θ πήγαινε στ Βόλο; «χουμε εροκήρυκας». που ν πήγαινε, δν θ μποροσε να σταθ. Εγενέστεροι σαν ο θηναοι τ χρόνια κενα· τν νεβάσανε πάνω στ βμα το ρείου πάγου (βλ. Πράξ. 17,19 κ..). ν ρχόταν τώρα, δημοσία σφάλεια θ τν συνελάμβανε ς πικίνδυνο κα θ τν δηγοσε στν ξορία, δν θ τν φηνε ν μείν οτε εκοσιτέσσερις ρες.
θεομπακτες, ποκριταί, ὢ φεστιβλ θρησκευτικό!… ταν παρουσιαστ πνεμα τ ποον χει σπινθρα ποστόλου Παλου, δν γίνεται δεκτός. ντς λίγου μέσα ες τν λλάδα δν θ πάρχ θέσι [γι ατόν]. Ἐὰν κατισχύσ νομία, σέβεια, μαρτία, δν θά χ θέσι. Κάθε τίμιος κληρικς πο πιστεύει στν σταυρωμένο, κάθε κληρικς μ παρρησία κα λεγχο, δν θά χ θέσι. Μέσα στν φαυλοκρατούμενη κκλησία δν θά χουν θέσι ο τίμιοι νθρωποι.
λλ Παλε πόστολε. σ πο γάπησες τ γένος μας, λθ κα πάλι ν μέσ μν. Παρηγόρησέ μας, νίσχυσέ μας, δσε μας κα πάλι τν λλάδα μας. Κα τότε, τ βράχια θ τινάξουν ρόδα πρς τιμν τς γίας Τριάδος ες τος αἰῶνας τν αώνων· μήν.
(†) πίσκοπος Αγουστνος

(ἐπίλογος μιλίας πο γινε στν Αθήνα το 1965)

Πηγή: augoustinos-kantiotis.gr/?p=29729